Een aandachtsonderzoek is een vorm van psychologisch onderzoek waarin ik de aandacht en concentratie van je kind (6-16 jaar) meet. Dit onderzoek kan je zelf aanvragen, maar wordt ook vaak geadviseerd door school, CLB, een kinderpsychiater, ...
Ik onderzoek of de vermoedelijke aandachtsproblemen worden veroorzaakt door AD(H)D of door andere zaken (stress, (faal)angst, overvraging, ...).
Thema's
- Aandacht en concentratie: dagdromen, afleidbaarheid, vergeetachtigheid, vaak dingen kwijt zijn, ...
- Hyperactiviteit: beweeglijkheid, drukte, niet kunnen stilzitten, ...
- Impulsiviteit: zich moeilijk kunnen afremmen, zich in gevaarlijke situaties storten, ...
- Werkhouding: chaotisch, moeite met plannen, organisatie, ...
- Studiemethode en leerstrategieën: hoofdzaken niet kunnen onderscheiden van bijzaken, ...
Werkwijze
In het kennismakingsgesprek bespreek ik met jullie de voorgeschiedenis, de vastgestelde problemen met aandacht, ...
Als test gebruik ik de TEA-Ch (test of everyday attention for children, voor kinderen van 6-16 jaar) waarin ik de werking van de verschillende aandachtsvaardigheden onderzoek: selectieve en volgehouden aandacht, aandachts- en impulscontrole, ...
Bij voorkeur neem ik de testen in de voormiddag of vroege namiddag af, zodat je kind goed uitgerust is. Ik analyseer niet alleen de testresultaten, maar kijk ook naar werkhouding, reactie op foutjes, motivatie, ... Indien nodig vul ik deze test verder aan met vragenlijsten of andere testen, zoals een IQ-onderzoek.
Na het onderzoek volgt het adviesgesprek, waarin ik de testresultaten bespreek en je een uitgebreid verslag ontvangt. Het krijgen van de diagnose AD(H)D heeft gevolgen voor je kind, maar ook voor je gezin en de omgeving. Ik stel vrijblijvend psycho-educatie, ouderbegeleiding of een individuele studiemethodebegeleiding voor.
Indien nodig verwijs ik door naar een arts/kinderpsychiater of een gespecialiseerd centrum. Je verslag wordt enkel met jouw toestemming doorgestuurd.